Jak ważne jest opakowanie?
Rozwój przemysłu kosmetycznego i konkurencyjność rynku spowodowały, że konsument zaczął zwracać uwagę nie tylko na sam produkt, ale na atrakcyjność jego opakowania. Już od dawna nie pełni ono tylko funkcji ochrony produktu przed zniszczeniem, ale przede wszystkim marketingową, reprezentacyjną i sprzedażową. Nic więc dziwnego, że opakowanie często nazywane jest cichym sprzedawcą. Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz i nie inaczej ma się sytuacja w procesach sprzedażowych. Ponad 50% konsumentów wybiera produkt ze względu na atrakcyjność opakowania. Producenci, którzy chcą wyróżnić swój produkt muszą orientować się w obecnych trendach opakowań i stawiać na innowacje.
Dlaczego mówimy o opakowaniach premium?
W ostatnim czasie w sposób stały odnotowuje się wzrost zamożności portfela polskiego społeczeństwa, co przekłada się oczywiście na wzrost konsumpcji. Coraz mocniejszy staje się trend konsumencki premium. Posiadanie większych zasobów sprawia, że konsument jest bardziej wymagający. Nie satysfakcjonują go standardowe rozwiązania, poszukuje oryginalności, wyjątkowości w każdym aspekcie związanym z produktem. Konsument przy półce ocenia produkt w 7 sekund, a w 27 podejmuje decyzję o jego zakupie. To oznacza, że to właśnie opakowanie ma kluczowy wpływ na jego wybory, to opakowanie decyduje, czy będzie pożądał pierwszego spotkania z produktem.
Czym zatem jest premium?
Premium to współistnienie nietuzinkowego designu, doskonałego wykonania, jakości produktu, ale też opakowania, innowacyjności, nadzwyczajnych walorów, pochodzenia, ograniczonego dostępu i ceny. Premium to też funkcjonalność i łatwość w korzystaniu z produktu – nie ma tutaj miejsca na kompromisy i niedopracowanie. Opakowanie musi zapewnić pełne zużycie produktu, by konsument nie czuł się oszukany, że duża część kosmetyku zostaje niewykorzystana. Wszystkie te elementy muszą iść w parze, by poczuł potrzebę, ekscytację, zadowolenie, niecierpliwość, satysfakcję, czyli wszystkie te niesamowite emocje, które marka powinna w nim wzbudzić. Szczególnie w branży kosmetycznej to właśnie emocje odgrywają ogromną rolę – bowiem kosmetyki związane są z istotną sferą wyglądu i wizerunku osobistego konsumentów, zarówno w oczach innych jak i własnych, a więc także – dotyczą samopoczucia związanego z wyglądem. Konsumenci kupują bowiem nie produkty, ale obietnice i korzyści kreowane przez markę i jej wizerunek, zanim przekonają się o jakości i skuteczności samego produktu. Marki kosmetyków sprzedają marzenia. Dlatego opakowania kosmetyków zawsze były projektowane z najwyższą starannością, bo właściwe komunikowanie się marki poprzez opakowanie i etykietę, w oparciu o znajomość trendów i sztukę brandingu, umacnia pozycję marki na rynku i kreuje jej wizerunek, wyróżnia ją spośród konkurencji i podnosi sprzedaż. Dlatego producenci prześcigają się w pomysłach – tworzą historie swoich marek, śledzą trendy, wykorzystują najnowsze materiały i technologie.
Fot 1 . Źródło: https://przemyslkosmetyczny.pl/artykul/luksusowe-sloiki-do-kremow-gwarancja-zadowolenia-i-prestizu#
Fot 2. Źródło :http://modnababka.pl/2019/09/16/marka-premium-christian-laurent/
Natura jest premium
Trend Eko na stałe zagościł w branży kosmetycznej. Przyjął się niezwykle szybko i wciąż przeżywa ogromny rozkwit zarówno w dużych korporacjach, jak i małych lokalnych firmach. Powrót do natury w produktach kosmetycznych oraz sukcesywnie wprowadzane restrykcyjne przepisy prawne, związane z gospodarką odpadami, zobligowały branżę opakowaniową do korzystania z surowców przyjaznych środowisku. Ascetyczna kolorystyka z przewagą szarości i zieleni to dominujące cechy opakowań Eko. Etykiety ekologiczne mogą być wykonane z szerokiego spektrum materiałów pochodzących z recyklingu, materiałów odchudzonych, które swoją jakością nie odbiegają od standardowych rozwiązań. Na rynku pojawiły się też etykiety drewniane, etykiety z trzciny cukrowej czy trawy- które rozpoczynają erę nowoczesnych, opakowaniowych rozwiązań ekologicznych. Moda na Eko sprawiła, że produkty najmniej przetworzone i najsilniej związane z naturą stały się efektem pożądania i wyznacznikiem przynależności do grupy społecznej bardziej świadomej konieczności dbania o środowisko.
Fot.3 Źródło : https://biokurier.pl/dom-i-ogrod/laboratorium-naturella-przedstawiamy-nowego-polskiego-producenta-naturalnych-kosmetykow-srodkow-czystosci/
Fot.4 Źródło: https://admonkey.pl/wege-eko-i-minimal-opakowania-kosmetykow-resibo/
Retro jest „na czasie”
Również opakowania retro/vintage rosną w siłę. Projektanci z premedytacją wykorzystują styl, który często wzbudza u konsumentów nostalgiczne skojarzenia i chęci choć chwilowej wycieczki do innej epoki. Czasem te epoki są bardzo odległe, znane tylko z historii, a czasem dość bliskie, jak chociażby stylistyka PRL-u. Retro podkreśla korzenie i wykorzystuje modę z przeszłości. W branży kosmetycznej wiele firm stylizuje swoje opakowania właśnie w ten sposób. Zabieg ten sugeruje potencjalnym konsumentom, że są to produkty, które mogły istnieć nawet kilkadziesiąt lat temu. W powszechnej opinii uważa się, że artykuły produkowane „kiedyś” zawierają mniej konserwantów i sztucznych składników, niż jak ma to miejsce dziś. Buduje to zaufanie u odbiorców, którzy zaczynają kojarzyć produkt z czymś naturalnym, pozbawionym niezdrowej zawartości. Tęsknota do przeszłości, do czasów młodości, produktów znanych z dzieciństwa ma ogromne znaczenie, szczególnie w obecnej sytuacji globalnego starzenia się społeczeństwa. Z drugiej strony, młodzi konsumenci też bardzo lubią ten styl, ze względu na jego bogactwo kolorów czy struktur. W przypadku retro kluczowe znaczenie ma nie tylko projekt etykiety i opakowania dokładnie odwzorowujący ten z przeszłości, ale też dobór odpowiednich materiałów, farb i w efekcie wykonanie.
Kosmetyczne dzieła sztuki
To już standard, że marki premium wprowadzają na rynek limitowane kolekcje kosmetyków, które przede wszystkim wyglądem zachęcają do kupna. Zawartość jest niezwykle istotna, ale już samo logo marki jest gwarantem doskonałości. Znani kreatorzy mody projektują flakony perfum, czy nadają niesamowity kształt opakowaniom kremów i balsamów. Tu rządzi nowatorski koncept przypieczętowany znanym nazwiskiem. Za dotyk „wielkiego świata” w swojej łazience, za poczucie luksusu konsumenci są w stanie zapłacić ogromne pieniądze. Tym bardziej, że dostępność produktu jest ograniczona. W kosmetycznych dziełach sztuki wszystko musi być na poziomie „high class”. Sam projekt i jakość materiałów, z których została wykonany etykieta czy zakrętka, nie może budzić najmniejszych wątpliwości. Asceza w najczystszej postaci lub iście barokowy przepych – wszystko leży w rękach wizjonera.
Recepta na premium
Dlaczego jedne produkty kosmetyczne są premium, a inne nie mogą nawet o tym pomarzyć? Odpowiedź jest prosta. Konsument kupuje oczami, czyli właściwa, dobrze zaprojektowana oraz wykonana etykieta i opakowanie to podstawa. Marki premium szukają ciekawych materiałów i technologii, które mogą uszlachetnić ich opakowanie i wyróżnić na półce. Czy muszą znać rodzaje papieru, folii, farb dających specjalne efekty, używane podczas wydruku? Niekoniecznie! Kluczem do sukcesu jest właściwy wybór drukarni, w której znający się na rzeczy fachowcy, na każdym etapie powstawania projektu potrafią doradzić, sprawdzić i testować różne możliwości, przygotować gotowe rozwiązanie, aby pomóc osiągnąć założenia projektowe. Współpraca powinna zacząć się już na etapie samego projektu graficznego, jego oceny, ewentualnej korekty, by umożliwić właścicielom marek sprawdzenie efektów etapu kreacji. Drukarnia jest w stanie wykonać wydruki próbne na różnych podłożach oraz z wykorzystaniem różnych rodzajów wykończeń, uszlachetnień, aby można było – przed wprowadzeniem produktu premium na rynek – zasięgnąć opinii konsumentów i wykonać profesjonalne badania eyetrackingowe dla kilku różnych opcji wykonanej etykiety czy opakowania. To pozwoli zminimalizować ryzyko braku realizacji założeń fazy kreatywnej opakowania i upewnić się, że konsumenci pozytywnie odbierają produkt.
Opakowanie premium to z reguły uszlachetnione opakowanie. Jak można to osiągnąć:
- Farby perłowe i interferencyjne umożliwiają luksusowe wykończenie i zabezpieczenie etykiet i opakowań, nadają wydrukom widoczny tęczowy efekt
- Farby termochromowe – farba z widzialnej stanie się niewidzialna lub przy określonej temperaturze zmieni barwę. Farby te najczęściej służą jako indykatory- czyli wskaźniki temperatur, np. na kosmetykach do opalania. Ale mogą także zabierać konsumenta do rozszerzonego świata marki, wciągać w ciekawą zabawę i wzbudzać zainteresowanie marką.
- Farby chemichromowe zmieniają kolor pod wpływem rożnego rodzaju związków chemicznych. Zmiana koloru spowodowana jest reakcją chemiczną pomiędzy pigmentem użytym w produkcji farby i zdefiniowanym związkiem chemicznym. Farby chemiochromowe mogą występować jako wskaźniki wilgoci lub pH.
- Lakiery widzialne w świetle UV – głównie dla ukrytych znaków graficznych, służące zabezpieczaniu etykiet i potwierdzenia oryginalności produktu. Ale także dla podniesienia atrakcyjności produktu w miejscu użytkowania.
- Lakier „Szron” – efekt szronu uzyskiwany za pomocą kombinacji lakierów. Ciekawy efekt wizualny, jak i dotykowy – lakier jest wyraźnie wyczuwalny pod palcami i doskonale imituje sitodruk. Jest to innowacja stworzona na potrzeby klientów Etykiety.pl Etigraf.
- Nowoczesne rodzaje folii transparentnych wpierających kreatywne cele projektu opakowania.
- Perfekcyjny wydruk
Metod uszlachetniania jest wiele, ale to właściwa drukarnia, dla której liczy się wymierny efekt w postaci zwiększenia sprzedaży produktów klienta, zaprojektuje technologię i wykona etykietę, która ten produkt wyróżni i sprawi, że konsumenci będą o niego zabiegać.
Dodaj komentarz