Są ludzie, którzy mogliby opowiadać o piwie godzinami. Dla wielu z nich smakowanie tego charakterystycznego trunku zamkniętego w szklanej butelce to prawdziwa pasja. Czy każdy z nich dokładnie zwraca uwagę na treść zawartą w etykiecie na butelce? Tego nie wiadomo, ale jedno jest pewne – jest ona bardzo ważna w kontekście informowania o tym, co znajduje się w środku.

Znaczenie etykiet w branży piwnej

Etykieta to źródło informacji o piwie. Nie chodzi tu tylko o jego smak (choć jest on bardzo ważny), ale również o takie informacje jak np. data ważności piwa, sposób jego produkcji, czy wreszcie oprocentowanie. Nie można też zapominać, że estetyczne i wytrzymałe etykiety to przekaz, który reprezentuje każdą markę. Pijąc portery, ipę, czy też radlera, nie trzeba wczytywać się w zawartość etykiety. Wystarczy na nią spojrzeć, aby wiedzieć, że ma się do czynienia z ulubionym rodzajem złocistego trunku.

Początki etykietowania piwa

Jak dawniej wyglądała etykieta na piwo? Nie oszukujmy się, nie było tam żadnych wymyślnych grafik. Wręcz przeciwnie – średniowieczna etykieta była niczym innym jak tylko zapisanym kawałkiem pergaminu, który przywiązywano do butelki za pomocą sznurka. Z biegiem czasu etykieta do piwa wzbogaciła się o dodatkowe wątki rysunkowe, które miały nawiązywać do regionu, w którym trunek powstawał. Dziś mamy już do czynienia z dobrze rozwiniętym przemysłem alkoholowym, w związku z czym niektóre etykiety na piwo stały się prawdziwym dziełem sztuki.

Rodzaje etykiet na piwo

Samoprzylepne etykiety piw to mogą występować w trzech (a w zasadzie czterech) różnych konfiguracjach:

  1. Etykieta prostokątna (pojedyncza) – to najczęściej spotykany wariant. Stanowi ją pojedyncza naklejka, która zawiera podstawowe informacje na temat znajdującego się wewnątrz piwa. Prostokątne etykiety piwa występują najczęściej w przypadku dobrze znanych i popularnych marek.
  2. Podwójna etykieta prostokątna – składa się z dwóch etykiet samoprzylepnych, których większa jest przyklejona na froncie butelki, a mniejsza (tylna strona etykiety) z jej tyłu. Z takich etykiet korzysta najczęściej przy produkcji piw rzemieślniczych. Na froncie butelki umieszcza się podstawowe informacje o piwie, a z tyłu dane na temat regionu lub technologii powstawania.
  3. Etykieta owalna i prostokątna – to zestaw dwóch etykiet, które pełnią podobną funkcję informacyjną jak w punkcie drugim. Wyróżnia je fajny, oryginalny kształt, który przyciąga uwagę każdego miłośnika piwa.
  4. Etykiety indywidualne – to idealne rozwiązanie na piwo domowe lub piwo rzemieślnicze. Indywidualne i oryginalne projekty etykiet dla piwa domowego mogą zawierać informacje przedstawione w sposób personalizowany, to jest zgodnie z intencją wytwórcy.

Rozmiary i kształty etykiet na piwo

Do produkcji etykiet na piwo używa się najczęściej białego, półbłyszczącego papieru samoprzylepnego. Pokrycie go z jednej strony akrylowym klejem sprawia, że etykieta utrzymuje się na butelce przez bardzo długi czas. Osoby zainteresowane produkcją piwa własnej produkcji, mogą wybierać spośród etykiet prostokątnych, kwadratowych lub owalnych. Istnieje też możliwość zaprojektowania etykiety o bardzo złożonym i niestandardowym kształcie. Całość może też uzupełniać tzw. krawatka butelki, czyli papierowa etykieta, która znajduje się na szyjce butelki.

Jakie są wymiary etykiet na piwo? Najpopularniejsze z nich, to:

  • 200 mm x 90 mm,
  • 221 mm x 84 mm,
  • 200 mm x 105 mm,
  • 136 mm x 95 mm.

Wybór rozmiaru etykiety zależy od oczywiście od producenta.

Co powinno znaleźć się na etykiecie piwnej?

Nawet najbardziej unikatowy wzór znajdujący się na etykiecie nie zwalnia nas od tego, aby przedstawić na niej wszystkie najważniejsze informacje. Oczywiście część nich może być ukazana również w unikatowy sposób, ale nie powinien on utrudniać odczytania wszystkich najważniejszych informacji. Jakie zatem informacje powinny znaleźć się na etykiecie?

  • Nazwa piwa, która jest jego znakiem rozpoznawczym.
  • Nazwa browaru, czyli firmy produkującej trunek. Jeśli jest to piwo własnej roboty, można zamieścić zamiast niej żartobliwy napis.
  • Styl piwa, czyli jego rodzaj (np. lager, stout itd.).
  • Zawartość alkoholu, która jest określana w procentach.
  • Wartość IBU – im jest ona wyższa, tym wyższy wskaźnik goryczki.
  • Lista składników, które użyte są w trakcie warzenia piwa.
  • Miejsce warzenia, o którym informują zwłaszcza niewielkie browary produkujące własne piwo.
  • Data ważności.

Techniki druku wykorzystywane w etykietach na piwo

Wybierając technikę druku, trzeba uwzględnić szereg czynników, takich jak docelowy nakład piwa, ilość wykorzystywanych asortymentów oraz rodzaj zastosowanych uszlachetnień.

Podmioty chcące produkować personalizowane piwo z własną etykietą, najczęściej decydują się na niskie nakłady. W ich przypadku najlepszą technologią druku jest metoda nadruku cyfrowego. W przypadku większych nakładów wprowadza się często dodatkowe uszlachetnienia, a także kolory Pantone. W tym przypadku stosuje się zwykle metodę fleksograficzną. W podobny sposób można również przygotować dodatkowe etykiety informacyjne, w tym naklejki na kapsle oraz nalepki na butelki.

Wymogi prawne i regulacje dotyczące etykiet na piwo

Oklejanie butelek etykietami obarczone jest odpowiednimi regulacjami prawnymi. Szablon etykiety powinien przedstawiać wszystkie informacje w sposób czytelny i wyraźny oraz nieusuwalny. Dane te nie powinny być przerwane, usuwane, ani też zakrywane innymi nadrukami. Wysoka jakość etykiety powinna również dotyczyć zawartej w niej treści. Czcionka powinna mieć rozmiar 0,9 lub 1,2 mm.

Na etykiecie powinny znaleźć się informacje na temat nazwy środka spożywczego, czyli w tym przypadku piwa. W tym miejscu należy podkreślić, że nie można jej zastąpić np. nazwą firmową produktu. Na etykiecie należy też umieścić wykaz składników w tym alergenów. Jeśli produkujemy własny szablon etykiety (na swój użytek), takie informacje nie muszą się tam znajdować.

Na koniec nie można zapominać o alergenach. Być może do produkcji trunku użyto składników, które mogą wywołać odczyn alergiczny. Obowiązkiem producenta jest umieszczenie informacji na ten temat.

Reasumując, wygląd etykiety piwnej przez lata stale ewoluował. Dziś jest ona bogatym źródłem informacji na temat tego produktu.