W czasach, kiedy producenci dbają o jakość swoich wyrobów i staje się ona porównywalna w danym asortymencie – opakowania i etykiety zaczynają odgrywać ogromną rolę w sprzedaży produktów (tak! nasze społeczeństwo się bogaci i etap „cena czyni cuda” powoli odchodzi do lamusa, ku uciesze większości producentów, którzy nareszcie „idą w jakość”). Liczy się zarówno projekt, jak i wykonanie etykiety, a całokształt pozycjonuje produkt na półce. Oznacza to, że jeśli jakikolwiek opakowanie wydaje się szczególnie atrakcyjne lub wyróżniające się wśród pozostałych, jest bardziej prawdopodobne, że konsument zainteresuje się jego zawartością.
Pamiętajmy, że konsument przy półce ocenia produkt w 7 sekund, a w 27 sekund podejmuje decyzję o zakupie. Ponad 70% decyzji zakupowych podejmowanych jest przy półce!
Etykieta jest częścią opakowania i spełnia, a przynajmniej powinna spełniać, trzy podstawowe funkcje, które zostaną dalej omówione:
Aspekt informacyjny
Etykieta przede wszystkim informuje o produkcie. W pierwszej kolejności musi zawierać wszelkie informacje, które wynikają z przepisów prawa obowiązującego w danej branży. Często też podstawowe i niezbędne informacje o produkcie występują w wielu językach. Właśnie po to, by mimo natłoku tekstu etykieta była nadal atrakcyjna graficznie i czytelna, wymyślono peel – offy (etykiety otwórz – zamknij). Obecnie występują one w wersji 4, 6 i 8 stronicowych etykiet. Mogą być bardzo proste, ale też w fantazyjnych kształtach i mocno uszlachetnione np. cold – stampingiem, farbami metalicznymi, lakierami zapachowymi itp. Niezwykle praktyczne i ekonomiczne (Tak! Peel – off może być bardzo ekonomiczny!) rozwiązanie szczególnie dla firm eksportujących swoje produkty do wielu krajów. Nie trzeba drukować kilku rodzajów etykiet w różnych językach. Wystarczy jedna – jak nie wykorzystamy etykiety np. w Japonii to możemy w Niemczech, bo tam nam się zwiększyła sprzedaż.
Przy tej roli typowo informacyjnej chciałam zaznaczyć, że etykieta powinna być czytelna, bo duża grupa konsumentów czyta etykiety, a przynajmniej stara się je czytać, bo nierzadko mikroskopijny rozmiar czcionki na etykiecie skutecznie to uniemożliwia. Drodzy producenci, krótki apel – nasze społeczeństwo się starzeje, a tym samym pogarsza mu się percepcja wzrokowa. Nie każdy nosi przy sobie lupę, dlatego, jeśli nie macie nic do ukrycia, to zadbajcie o czytelną wielkość czcionki na Waszych etykietach.
Aspekt wizualny
Słowo etykieta chyba nie przypadkowo występuje w rodzaju żeńskim, bo podobnie jak kobiety, niektóre etykiety zachęcają i kuszą swoim wyglądem ( to tak jak w życiu jak Kopciuszek był kocmołuchem to nikt na nią nie patrzył, a jak zmieniła się w atrakcyjną pannę to sam królewicz oko zawiesiłJ)
Oczywiście, że o gustach się nie dyskutuje i to co dla jednych jest piękne dla innych bywa zgoła koszmarne, ale są pewne ogólne zasady, o których warto pamiętać:
- Pierwsza zasada to spójność marki – warto zainwestować w projekt graficzny stworzony przez profesjonalistów dla całej linii produktowej. Wiem, to jednorazowo wydaje się być kosztowne. ale biorąc pod uwagę, że dany design będzie funkcjonował na rynku przez co najmniej kilka lat i biorąc pod uwagę ilość wydrukowanych w tym czasie etykiet koszt jednostkowy wychodzi znikomy( żeby to sprawdzić potrzebujesz wyłącznie kalkulatora – podziel koszt projektów przez szacowana liczbę wydrukowanych etykiet w ciągu najbliższych np. 5lat)
- Druga zasada to na etapie projektowania etykiet warto konsultować się z drukarnią (dobrą drukarnią oczywiście, która lubi wyzwania i pomagaJ), chociażby po to, by dobrać odpowiedni materiał do druku, odpowiedni klej i rodzaj uszlachetnień np.
– etykieta na produkty wegańskie może być zrobiona z biodegradowalnej transparentnej folii z trzciny cukrowej lub z papieru strukturalnego, albo np. z drewna;
– etykieta na piwo czy wódkę może być uszlachetniona lakierem”szronem” imitującym efekt zmrożenia ( w upalne lato wzrost sprzedaży gwarantowany)
– etykieta na perfumy czy kosmetyki może pachnieć jak ten kosmetyk czy perfumy (lakiery zapachowe)
– etykieta na butelkach i produktach przeźroczystych może mieć zadruk od strony kleju i mamy jedną etykietę zarówno informacyjną jak i atrakcyjną wizualnie.
Konsultacja z drukarnią pozwoli również zoptymalizować koszty wydruku danej etykiety ( zadruk od strony kleju, peel-off, cieńsze folie, podkład petowy, cieńsze papiery, cieńsza warstwa kleju, odpowiednio dobrany klej np. do produktów oleistych, zmniejszenie ilości kolorów i ograniczenie do jednego przelotu na maszynie) . Czasem graficy tworzą istne dzieła sztuki na ekranach komputerów, a okazują się nierealne w wydruku albo horendalnie drogie. Czasem graficy nie znają materiałów i rozwiązań dostępnych w branży poligraficznej. Dlatego warto rozmawiać z drukarnią.
- Trzecia zasada jest taka, że czasem nie trzeba graficznie zmieniać projektu, ale można zmienić wizerunek etykiety na produkcie stosując różne uszlachetnienia (poniżej tylko kilka zdjęć z naszego wzornika, gdzie mamy cały czas tę samą grafikę, a każda etykieta wygląda inaczej. Więcej w artykule: „Jak nie rebranding to co? Jak zmienić wizerunek produktu bez zmiany projektu graficznego?”)
Dywagując na temat roli wizualnej etykiety warto pamiętać , że produkty Premium powinny mieć również opakowania Premium, że każde opakowanie powinno odzwierciedlać wartość danego produktu. W każdej branży istnieje konkurencja, a wyścig o serce konsumenta wygrywa ten kogo widać na półce sklepowej.
Aspekt marketingowy
Etykieta to dobre miejsce na zabawę z konsumentem, a każdy sposób zaangażowania naszego konsumenta zwiększa sprzedaż i o to chodzi.
Podam kilka przykładów bardziej bądź mniej znanych:
- Etykieta peel –off może zawierać w środku zmienne dane – numer bądź kod QR, pod którym będzie ukryta nagroda dla konsumenta, albo informacja, że jest szczęśliwym posiadaczem trzeciej z limitowanych stu sztuk danego produktu.
- Etykiety mogą mieć nadrukowane zmienne kody QR przenoszące konsumenta -szczególnie tego najmłodszego- do wirtualnej rzeczywistości (filmik ukryty pod kodem QR może opowiadać o technologii pozyskiwania wyjątkowego składnika w danym produkcie kosmetycznym czy chemicznym, przedstawiać region, z którego pochodzi dane wino itp.)
- Etykiety mogą mieć element pokryty lakierem zapachowym, który klientowi będzie zawsze kojarzył się z danym produktem np. liść mięty będzie na etykiecie pachniał miętą.
- Hologramy – istnieje wiele przepięknych wzorów folii holograficznych np. imitujące krople wody ( taki hologram może np. uwiarygodniać oryginalność kosmetyków nawilżających) – hologramy podkreślają wyjątkowość produktów.
Etykieta to nośnik reklamy produktu w miejscu sprzedaży. Jaka komunikacja na opakowaniu przekona konsumenta i sprzeda produkt? Komunikacja musi być wiarygodna i oferująca korzyści konsumentowi. Nietypowy kolor, przyjemna faktura etykiety, ciekawe uszlachetnienie druku, skutecznie uwydatniają komunikaty płynące z opakowania. Często niewielka zmiana w projekcie opakowania lub etykiety, może mieć bardzo pozytywny wpływ na wyniki sprzedaży, co jest zauważalne niemal natychmiast po wypuszczeniu produktu na rynek.
Rola opakowania w ostatnich latach zacznie wzrosła. Proces tworzenia nowych opakowań i etykiet stał się bardziej złożony. Wymaga zaangażowania wielu specjalistów, w tym grafika kreatywnego,profesjonalnej drukarni i technologa druku już na etapie tworzenia koncepcji opakowania.
Dodaj komentarz