Etykieta na wódkę weselną i nie tylko, już dawno przestała pełnić wyłącznie funkcję informacyjną. Coraz częściej ma ona śmieszne, mocno żartobliwe znaczenia. Niezależnie od tych trendów nadal pozostaje ona nośnikiem najważniejszych informacji o trunku, a także o producencie. W naszej ofercie znajdą Państwo różne rodzaje etykiet dedykowanych alkoholom mocnym. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na ich temat.

Znaczenie etykiet w branży mocnych alkoholi

Najważniejsza funkcja etykiet w branży tzw. alkoholi mocnych to oczywiście informacja. Prawo nakłada na producenta obowiązek informowania konsumentów o:

  • nazwie handlowej trunku,
  • jego składzie, pojemności,
  • terminie przydatności do spożycia,
  • warunkach przechowywania,
  • danych producenta,
  • procentowej zawartości alkoholi w produkcie.

Prawo wymaga też, aby etykiety samoprzylepne przedstawiały ww. informacje w sposób czytelny, tak, by konsument nie miał wątpliwości co do zawartości danego opakowania.

Co jeszcze powinno znaleźć się na etykiecie wódki?

Rola etykiet nie kończy się wyłącznie na przekazywaniu informacje. To także nośniki reklamy, które mają zachęcić do wyboru produktu poprzez podkreślenie jego zalet. Etykieta powinna również wyróżniać się atrakcyjnym wzornictwem, które przyciąga uwagę. Mogą się na niej pojawić informacje dotyczące ewentualnych alergenów.

Niektóre etykiety mają charakter okolicznościowy. Dla przykładu wódka urodzinowa lub weselna może zostać zaopatrzona w śmieszną etykietę z nawiązaniem do określonej uroczystości. To samo dotyczy innych alkoholi mocnych, a także win. Oczywiście taki produkt nie może być odsprzedany, gdyż jego „nowa” etykieta nie zawiera wszystkich niezbędnych informacji.

Rodzaje etykiet na wódkę

Jakie rodzaje etykiet na wódkę produkuje się najczęściej? Na rynku można znaleźć różne wzory etykiet do druku. Najczęściej są to:

  • etykiety uszlachetniane, które są drukowane na specjalistycznych rodzajach papieru,
  • półprzezroczyste i przezroczyste etykiety na wódkę,
  • etykiety nadrukowywane na foliach metalizowanych,
  • etykiety złocone i posrebrzane,
  • etykiety lakierowane, przy czym lakier może być nakładany na całej powierzchni etykiety, jak i na jej poszczególnych fragmentach.

W sprzedaży są też dostępne spersonalizowane etykiety na wódkę.

Rozmiary i kształty etykiet na wódkę

Standardowa etykieta na wódkę ma kształt prostokąta o wymiarach:

  • 8x12cm,
  • 5cm,
  • 6x9cm,
  • 5cm.

Oczywiście oferujemy możliwość wykonania etykiet w dowolnych kształtach. Ważne, aby umożliwiały one identyfikację produktu i odczytanie wszystkich najważniejszych informacji z nim związanych.

Wymogi prawne i regulacje dotyczące etykiet na wódkę

Wiemy już, jakie informacje powinna zawierać etykieta wódki. To jednak nie wszystko. Pamiętajmy, że nazwa alkoholu jest obwarowana prawnie. A to oznacza, że musi ona odpowiadać definicji przyjętej dla danego alkoholu. Oczywiście w przypadku takich alkoholi jak bimber, ich etykietowanie (zgodnie z zawartością) jest nielegalne. Nie jest bowiem tajemnicą, że zgodnie z polskim prawem, wytwarzanie destylatu na własny użytek nie jest dozwolone.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku pozostałych alkoholi. Jeśli zatem na etykiecie widnieje napis:

  • krupnik — to jest to znak, że mamy do czynienia z wódką najwyższej jakości, która jest produkowana ze starannie wyselekcjonowanych zbóż i krystalicznie czystej wody,
  • żubrówka — to jest to oznaka, że w opakowaniu znajduje się wódka destylowana na bazie żyta, która zawiera 40% alkoholu (wódka czysta) lub 37,5% alkoholu (wódka aromatyzowana).

Należy również pamiętać, że zgodnie z polskim prawem na etykiecie powinien się znajdować numer partii produkcyjnej wyrobu.

Techniki druku wykorzystywane w etykietach na wódkę

Drukowanie etykiet na wódkę odbywa się najczęściej w dwojaki sposób:

  1. Technologia fleksograficzna — umożliwia wykonanie nadruku w pełnym pakiecie kolorów na praktycznie dowolnym podłożu, w tym na folii transparentnej, białej, srebrnej, a także na materiałach syntetycznych i papierach strukturalnych. Fleksografia zapewnia praktycznie nieskończoną możliwość tworzenia czegoś nowego. To idealne rozwiązanie w przypadku etykiet okolicznościowych (np. wódka urodzinowa).
  2. Technologia offset — umożliwia nakładanie druku czterokolorowego (CMYK) na różnych rodzajach papieru. Jest to technika tania, stworzona z myślą o szybkiej produkcji wielu różnych etykiet. Dzięki technologii offsetowej można nadrukować obrazy z bardzo dużą dokładnością i rozdzielczością umożliwiającą identyfikację nawet niewielkich detali.
  3. Technologia druku cyfrowego — pozwala na szybkie i elastyczne drukowanie etykiet w mniejszych nakładach, bez konieczności tworzenia form drukowych. Druk cyfrowy charakteryzuje się wysoką jakością odwzorowania kolorów i detali, a także możliwością personalizacji każdej etykiety, co jest szczególnie przydatne przy produkcji limitowanych edycji lub personalizowanych produktów. Dodatkowo, druk cyfrowy jest bardziej ekologiczny, ponieważ generuje mniej odpadów i zużywa mniej materiałów eksploatacyjnych.

Wyzwania związane z etykietowaniem w branży mocnych alkoholi

Etykieta na butelkę wódki ulega stałym modyfikacjom, których celem jest poprawa jej wyglądu i zachęcenie klientów do zakupu określonego artykułu. Z drugiej strony należy pamiętać, że wymogi obowiązujące w Polsce oraz w innych krajach wymuszają na producencie zachowanie wszystkich przepisów obowiązujących go na określonym rynku. Nie można zapominać, że etykieta jest nadal prawnym nośnikiem informacji, a to oznacza konieczność przedstawienia na niej wszystkich danych o produkcie i producencie w sposób jasny, przejrzysty i czytelny.

Etykieta okolicznościowa „na imprezę” podlega zupełnie innym wymogom niż etykieta handlowa. Dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, by np. wódkę weselną lub urodzinową opatrzyć indywidualnym projektem, który na długo pozostanie w pamięci gości.