Etykieta butelki na wino to nie tylko nośnik marketingowego przekazu. Atrakcyjny wygląd powinien iść w parze z kompletem niezbędnych informacji, które trzeba przekazać konsumentom. Czy wiesz, co zawiera poprawna i ciekawa etykieta wina? Sprawdź, jakie naklejki cieszą się największą popularnością.
Znaczenie etykiet w branży winiarskiej
Miłośnicy wina doskonale wiedzą, że ten wytrawny trunek powinien spełniać przede wszystkim wysokie standardy smakowe, jednak niewielu z nas zwróci uwagę na butelkę, która w żaden sposób nie wyróżnia się wśród pozostałych produktów. Etykiety mają ogromne znaczenie w branży winiarskiej – dzięki nim możemy dowiedzieć się więcej o roczniku wina, jego producencie, rodzaju szczepu oraz kraju pochodzenia. Każdy z tych aspektów wpływa na podejmowanie świadomych decyzji zakupowych, dlatego unikatowa i czytelna etykieta na wino powinna przyciągać uwagę oraz dostarczać niezbędnych informacji.
Początki etykietowania wina
Historycy donoszą, że już starożytni Egipcjanie prowadzili rejestry winnic, jednak etykietowanie wina narodziło się dopiero w XVIII wieku, kiedy napój zaczęto nalewać do szklanych butelek. Początkowo rolę znacznika pełnił kawałek pergaminu, który przywiązywano do szyjki butelki za pomocą kawałka sznurka. Z początkiem XIX wieku rozpoczęto masową produkcję oznakowań – od tego czasu wygląd etykiety win dynamicznie ewoluował. Winiarze nieprzerwanie prześcigali się w tworzeniu oryginalnych znaczników, które wyróżnią ich produkt na tle konkurencji.
Rodzaje etykiet na wino
Wybór odpowiedniego rodzaju etykiety na wino jest uwarunkowany wielkością winnicy oraz rodzajem trunku. Przedsiębiorstwa najczęściej sięgają po etykiety drukowane cyfrowo, a następnie naklejane automatycznie na większą partię towaru. Niektórzy producenci stosują efekt metalicznych zdobień, który można uzyskać w druku cyfrowym albo za pomocą metody cold stampingu – gustowne uszlachetnienia doskonale podkreślają luksusowy charakter trunku. Właściciele malutkich winiarni często sięgają pofajne, personalizowaneetykiety na wino własnej produkcji – domowy wyrób z samodzielnie zaprojektowaną grafiką to doskonały pomysł na prezent od serca dla bliskiej osoby.
Rozmiary i kształty etykiet na wino
Jak powinna wyglądać dobra etykieta wina? Większość producentów decyduje się na prostokątną naklejkę – ten kształt najlepiej współgra z kształtem butelki. Wybierając klasyczne oznakowanie, zyskujemy pewność, że etykieta przypadkowo się nie odklei i przetrwa pomimo wilgoci, czy niskiej temperatury. Warto pamiętać, że oklejanie butelek etykietami w innym kształcie może przyciągnąć uwagę większej liczby klientów.
Wybór rozmiaru etykiety to równie ważna sprawa – największą popularnością cieszą się prostokąty o szerokości 6-8 cm, za to etykiety dla wina domowego bywają znacznie większe lub zdecydowanie mniejsze. Wymiary etykiet na wino to kwestia indywidualna – najlepiej wybrać naklejkę, na której można zamieścić ciekawą grafikę, niezbędne informacje i wszystko, co zainteresuje potencjalnego klienta. Dobrym rozwiązaniem jest też wykorzystanie krawatki butelki, która zawiera nazwę szczepu wina lub jego producenta.
Co powinno znaleźć się na etykiecie wina?
Winiarze często decydują się na wykorzystanie własnego szablonu etykiety. To świetny pomysł, jednak autorski projekt powinien przyciągać uwagę – jego atrakcyjność poprawią na przykład:
- grafiki,
- chwytliwe hasła,
- kolory,
- uszlachetnienia.
Nie tylko ciekawa szata graficzna ma znaczenie – producenci powinni zadbać również o porcję najważniejszych parametrów, takich jak nazwa i rodzaj wina, zawartość alkoholu, czy kraj pochodzenia.
Producenci mogą zamieszczać dodatkowe informacje na przykład na tylnej stronie etykiety – dzięki takiemu rozwiązaniu przekazują swoim klientom cenną wiedzę, a ich produkt wciąż wygląda atrakcyjnie i nie odstrasza nieczytelnymi blokami tekstu. Na odwrocie etykiety warto nadrukować informację o potencjale leżakowania, która przez wiele osób jest uważana za datę ważności wina.
Techniki druku wykorzystywane w etykietach na wino
Etykiety na butelki produkowane techniką druku cyfrowego są estetyczne i wytrzymałe, a klienci najczęściej decydują się właśnie na tę metodę. Pozwala ona na stworzenie personalizowanej naklejki, a unikatowy wzór to doskonały sposób, by wypromować swoje własne wino. Przy większych nakładach warto rozważyć zamówienie etykiet z nadrukiem offsetowym. Takie rozwiązanie jest przeznaczone dla dużych oraz średnich przedsiębiorstw zajmujących się produkcją wina na szeroką skalę.
Wymogi prawne i regulacje dotyczące etykiet na wino
Producenci butelkowanych trunków muszą zwracać uwagę na przepisy regulujące wygląd etykiety wina przeznaczonego do obrotu. Przedsiębiorcy są zobowiązani do przestrzegania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady UE, Komisji Europejskiej, ustaw krajowych oraz rozporządzeń Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zgodnie z tymi regulacjami, nalepka na butelce powinna zawierać informacje na temat:
- zawartości alkoholu,
- kategorii wina,
- kraju/regionu pochodzenia,
- importera,
- podmiotu butelkującego,
- zawartości cukru oraz alergenów,
- wartości energetycznej,
- numeru partii,
- ilości produktu netto,
- numeru identyfikacyjnego partii win.
Wielu przedsiębiorców podczas etykietowania wina decyduje się na drukowanie dodatkowych informacji, takich jak: rocznik, nazwa szczepów winorośli, czy metody produkcji. Warto pamiętać, że etykiety na wino domowe nie muszą spełniać wspomnianych wytycznych, ponieważ taki produkt nie jest przeznaczony do obrotu.
Wyzwania związane z etykietowaniem w branży winiarskiej
Winiarze często zastanawiają się, jak pogodzić niewielką przestrzeń na butelce z atrakcyjną szatą graficzną oraz ogromem informacji, które należy zamieścić na jej powierzchni. Wybór etykiet na wino jest bardzo szeroki, ale trudno znaleźć szablon, który zaspokoi specyficzne wymagania i wyróżni nasz trunek na tle innych produktów. Jak duża powinna być naklejka, który kształt wybrać i czy decydować się na uszlachetnienie? Wysoka jakość wina powinna iść w parze z dobrą i trwałą etykietą.
Zaprojektowanie i stworzenie etykiety na wino jest trudnym zadaniem. Na szczęście nie trzeba robić tego samodzielnie. Warto skontaktować się z drukarnią, która chętnie podpowie, jakie rodzaje, rozmiary i kształty etykiety najlepiej pasują do konkretnych zestawów butelek. Dzięki fachowej pomocy łatwiej stworzyć wino z własną etykietą, która przyciągnie uwagę klientów.