W branży motoryzacyjnej każdy produkt, począwszy od benzyny, aż po części samochodowe, powinien być dokładnie oznaczony. Druk etykiet rozwiązuje problem przekazywania informacji na temat danego wyrobu. Pojawiające się na nich informacje pozwalają ocenić np. chropowatość danego elementu, jego doskonałą przyczepność, a także odporność na działanie środków chemicznych. Oferowane przez nas etykiety automotive to źródło informacji, któremu chcemy poświęcić niniejszy wpis.

Rodzaje etykiet automotive

Oferowane przez nas etykiety dla branży automotive to naklejki informacyjne, których treść i specyfikacja jest dopasowana do rodzaju i zastosowania konkretnego wyrobu. Oto przykłady etykiet motoryzacyjnych, które można znaleźć w naszej ofercie.

Nasze etykiety dla przemysłu automotive to przede wszystkim:

  • Etykiety na opony — to różnego rodzaju nalepki, które informują m.in. o przeznaczeniu opony (letnia, zimowa), maksymalnej prędkości eksploatacji, a także o nazwie producenta, promieniu itd.
  • Etykiety na akumulatory — zawierają wszystkie najważniejsze informacje dotyczące parametrów baterii, w tym jej pojemności, napięcia zasilającego, a także pomocne informacje techniczne (np. skład chemiczny ogniwa).
  • Etykiety na podzespoły — informująo parametrach konkretnego podzespołu, jego nazwie i specyfikacji, a także kompatybilności.
  • Etykiety na przewody i kable — ich zadaniem jest udostępnianie wszystkich najważniejszych informacji dotyczących np. tego, czy są one odporne na działanie określonych zjawisk i substancji chemicznych.
  • Etykiety na płyny (środki chemiczne) – to szeroka gama wyrobów, które przekazują informacje dotyczące ich składu chemicznego. Przykładem są tutaj etykiety na oleje silnikowe.
  • Tabliczki znamionowe — to rodzaj etykiet, który należy naklejać na różnego rodzaju urządzenia. Można z nich dowiedzieć się najważniejszych informacji dotyczących napięcia znamionowego, mocy itd.

Jakie powinny być etykiety dla branży automotive? Główne cechy

Specjalistyczne etykiety motoryzacyjne to przede wszystkim źródło informacji o danym produkcie. Etykiety samochodowe powinny być zaprojektowane zgodnie z rygorystycznymi normami, a w niektórych przypadkach powinny one zachowywać żywotność przez cały czas istnienia pojazdu lub określonego podzespołu. Etykiety stosowane w branży motoryzacyjnej muszą być m.in. odporne na wysokie temperatury, wieloletnią eksploatację, a także na czynniki, które są obecne w trakcie realizacji procesów produkcyjnych. To rozwiązania dla najbardziej wymagających, którzy cenią sobie najwyższą jakość, ale też nieograniczony dostęp do informacji. Etykiety naklejane wewnątrz samochodu powinny być odporne na działanie wilgoci, a także zapewniać maksymalną przyczepność niezależnie od warunków panujących w pojeździe. Niektóre z nich wyróżniają się nietypowym kształtem, dopasowanym do rozmiarów danego detalu lub części, a inne z kolei są nadrukowane na odblaskowym papierze. Niezależnie od technologii wytwarzania, etykieta musi być trudnozrywalna, odporna na uszkodzenia mechaniczne, a także na oddziaływanie preparatów chemicznych, które mogą pojawić się w danym miejscu w toku normalnej eksploatacji części lub pojazdu.

Co powinno znaleźć się na etykietach motoryzacyjnych?

Producent etykiet motoryzacyjnych projektuje zgodnie z obowiązującymi normami i w taki sposób, aby znalazły się na nich wszystkie najważniejsze informacje dotyczące danego wyrobu. Etykiety i tabliczki znamionowe informują m.in. o:

  • nazwie producenta wybranego artykułu,
  • właściwościach produktu i jego składzie chemicznym,
  • wpływie eksploatacji na poszczególne parametry pracy (np. spalanie paliwa),
  • oznaczenie produktu (np. w przypadku oleju silnikowego),
  • temperatura zamarzania (płyn hamulcowy, płyn do spryskiwaczy),
  • poziomie generowanego hałasu,
  • poziomie emisji spalin,
  • przyczepności (dotyczy opon) itd.

Informacje podawane na etykietach powinny zapewniać szybką wymianę konkretnego produktu, ułatwiać dopasowanie do niego określonych środków chemicznych, a także zwiększać bezpieczeństwo podczas eksploatacji i zmniejszać prawdopodobieństwo wystąpienia uszkodzeń (np. jednostki napędowej w kontekście rodzaju paliwa).

Wymogi prawne i regulacje dotyczące etykiet automotive

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, etykiety samochodowe muszą być zaprojektowane z najwyższą starannością i zgodnie z normami. Biorąc pod uwagę fakt, że skonstruowanie i stworzenie jednego pojazdu wiąże się z koniecznością identyfikacji nawet 30 tysięcy różnych etykiet, pojawia się konieczność daleko idącej normalizacji produkcyjnej. Zgodnie z jej założeniami, etykiety:

  • muszą pozostać w pełni nienaruszone nawet wówczas, gdy podlegają długotrwałej eksploatacji,
  • muszą przedstawiać dane w taki sposób, aby można je było dokładnie zweryfikować nawet po dłuższym czasie,
  • powinny zapewniać jak najłatwiejszą identyfikację, stąd duża popularność rozwiązań typu RFID,
  • powinny zachowywać swoje właściwości nawet wówczas, gdy oddziałują na nie chemikalia, smary i strumienie wody pod ciśnieniem.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, uszlachetnione etykiety powinny znaleźć się w miejscach, w których występuje oddziaływanie substancji chemicznych i drażniącym składzie. Dotyczy to zwłaszcza etykiet znajdujących się pod maską, które nie są wprost narażone na trudne warunki atmosferyczne, ale za to muszą znieść oddziaływanie wysokich temperatur. Wymagania branży motoryzacyjnej definiują również to, jaką przyczepność powinny mieć etykiety. Wymaga się, aby można było je w sposób trwały i trudny do zerwania przykleić na praktycznie każdą powierzchnię, a zwłaszcza wykonaną z metalu, tworzywa sztucznego i gumy. Określa się również wymogi dotyczące wytrzymałości kleju, którego wiązania powinny sprawdzić się niezależnie od tego, czy oddziałuje na nie wilgoć, określone związki chemiczne lub inne substancje.

Reasumując, etykiety w branży automotive odgrywają ogromną rolę. Bez nich nie było możliwe zidentyfikowanie części i połączenie ich w całość, a co za tym idzie — stworzenie pojazdu zgodnie z założonymi wymogami technicznymi.