Skuteczna etykieta to ważne narzędzie marketingu. To coś więcej niż tylko nośnik informacji. To również forma reklamy, która musi przyciągnąć uwagę kupującego w czasie krótszym niż 3 sekundy. W tym czasie musi ona opowiedzieć historię danej marki, produktu, wzbudzić zaufanie i przekazać podstawowe informacje dotyczące zawartości opakowania. Jak zaprojektować etykietę, która skutecznie przyciągnie klientów? Na czym polega profesjonalne projektowanie etykiet produktowych? Na te i na wiele innych pytań odpowiemy w niniejszym artykule, w którym opiszemy, na czym polega projektowanie opakowań i z jakich 7 kluczowych etapów składa się ten proces.
Strategia i cel: Zanim otworzysz program graficzny
Projektowanie etykiety nie zaczyna się od zrobienia pierwszej kreski. Ono zaczyna się dużo wcześniej — w głowie projektanta. To on musi zaaranżować swoisty brief projektowy etykiety, w którym uwzględni się uwarunkowania dotyczące grupy docelowej, którą definiuje wiek, wartości oraz styl życia osób, do których skierowana ma być dana etykieta.
Nie bez znaczenia jest też strategia marki produktu. Inaczej będzie się prezentować etykieta, która nakierowana jest na osoby preferujące zdrowy styl życia, a inaczej, jeśli celem jest dotarcie do pasjonatów motoryzacji.
Istotny wpływ na końcowy wygląd etykiety będzie miała również analiza konkurencji na półce. Projektant musi wiedzieć, obok jakich produktów będzie znajdować się dany wyrób. Dzięki temu stworzony przez niego nośnik reklamy będzie skutecznie wyróżniał się na tle innych artykułów o podobnym przeznaczeniu i zastosowaniu.
Chcemy również podkreślić, że już na etapie kontaktu z drukarnią możemy – jako fachowcy – pokierować, w którą stronę pójść, aby uzyskać jak najlepsze efekty.
Hierarchia informacji: Prowadź wzrok klienta krok po kroku
Choć większość potencjalnych klientów nie zdaje sobie z tego sprawy, to czytelność etykiety, a w zasadzie informacji, które się na niej znajdują, zależy od zachowania właściwej hierarchii wizualnej na etykiecie. Składa się ona z trzech poziomów, które określają, w jaki sposób zwracamy — jako klienci — uwagę na wybrane informacje. Dzięki temu kompozycja projektu graficznego przedstawia najważniejsze informacje w różnym stopniu, tak, aby łatwo zapadały one w pamięci.
Pierwszy poziom omawianej hierarchii obejmuje informacje, które można dostrzec już z odległości 2 metrów. To najczęściej podstawowe dane dotyczące wybranego artykułu, a więc jego nazwa i logo producenta. W przypadku drugiego poziomu mamy już do czynienia z informacjami, które ludzkie oko zidentyfikuje z odległości 30 cm. Do tej grupy należą informacje dotyczące np. smaku napoju lub innego produktu spożywczego. Z kolei informacje trzeciego poziomu to dane, z którymi można się zapoznać, mając opakowanie w dłoni. Mowa tu m.in. o składzie, informacjach dotyczących producenta lub dystrybutora, a także o terminie przydatności do spożycia.
Dlaczego przyjęto akurat taką hierarchię? Projektant, który zastanawia się, co umieścić na froncie etykiety, skupia się przede wszystkim na tym, aby przyciągała ona klientów atrakcyjnym wyglądem i podstawowymi informacjami na temat zawartości. Etykieta jest również narzędziem reklamy, dlatego dopiero w 2 i 3 poziomie można znaleźć szczegółowe informacje na temat asortymentu.
Typografia, która mówi: Dobór kroju pisma
Skuteczność przekazu projektowanej etykiety zależy od krojów pisma na opakowaniach. Zasady typografii w projektowaniu etykiet są zawsze takie same i dotyczą przede wszystkim:
- funkcjonalności przekazu, a więc czytelności pisma oraz jego zwięzłości,
- osobowości, a więc rodzaju fontów i ich znaczenia.
Dobór fontu do etykiety zależy od wielu czynników. Przykładowo fonty szeryfowe kojarzą się z tradycją i elegancją, a bezszeryfowe z nowoczesnością i prostotą. Z kolei fonty typu pisanki od zawsze nawiązywały do rzemieślniczego charakteru produktu.
Czytelna typografia etykiety dopuszcza, aby znajdowały się na niej maksymalnie 2 – 3 kroje pisma. Jeśli będzie ich więcej, potencjalny klient skojarzyć wybrany produkt z chaosem i nieprzewidywalnością, co oczywiście jest niepożądane w kontekście marketingowym.
Psychologia koloru: Sprzedawaj emocjami
Psychologia koloru w marketingu również odgrywa kluczową rolę. Znaczenie kolorów na opakowaniach nie jest przypadkowe, gdyż one same pośrednio informują potencjalnego nabywcę o rodzaju prezentowanej zawartości.
Jak dobrać kolory marki? Wystarczy zwrócić uwagę na przekaz, jaki niesie ze sobą każda z barw. Przykładowo kolor zielony jest zarezerwowany głównie dla produktów eko oraz wyrobów naturalnych. Z kolei niebieskim oznacza się wodę oraz produkty, które co do zasady mają budzić zaufanie. Jeśli chcemy wyróżnić produkty na półce, możemy też uwzględnić w projekcie kolory czarny i złoty, kojarzone zwykle z segmentem premium oraz czerwień, którą dekoruje się opakowania mające zachęcać do konsumpcji i pobudzać apetyt.
Wymogi prawne: Informacje, których nie możesz pominąć
Istnieją również pewne wymogi prawne dla etykiet, które projektant musi uwzględnić w swojej pracy. Warto podkreślić, że zakres obowiązkowych elementów, które muszą pojawić się na nośniku, zależy od branży. Przykładowo dla wyrobów kosmetycznych obowiązkowe informacje na produkcie muszą być zgodne ze standardem INCI (np. oznaczenia na etykietach kosmetycznych w języku angielskim lub łacinie),
A co musi być na etykiecie spożywczej? Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi (np. Rozporządzenie (UE) nr 1169/2011) należy na nich przedstawić informacje dotyczące:
- tabeli wartości odżywczych z uwzględnieniem takich składników jak cukry, węglowodany, tłuszcze itd.,
- daty ważności określającej ostateczny termin, po którym spożycie produktu jest zakazane lub niezalecane,
- gramatury lub pojemności,
- danych producenta, dystrybutora lub importera,
- znaków i symboli recyklingu, które ułatwiają późniejsze przetworzenie opakowania.
Z kolei w przypadku etykiet dla produktów chemicznych, oznaczenia powinny również ostrzegać przed niebezpiecznymi substancjami oraz rodzajami zagrożeń.
Pamiętajmy, że powyższe wymogi to tylko pewien punkt wyjścia. Dlatego zawsze warto sprawdzić, jakie oznaczenia obowiązują dla konkretnej branży.
Materiał i uszlachetnienia: Projekt, który czuć
Dlaczego warto wiedzieć, jaki papier na etykiety będzie odpowiedni dla wybranego zamówienia i projektu? Dlatego, że również on w jakimś stopniu oddaje charakter produktu. Przykładowo papier ekologiczny nawiązuje do naturalności. Z kolei dzięki zastosowaniu w opakowaniu przezroczystego podłoża, potencjalny klient może podejrzeć produkt.
Na wartość marketingową opakowania mają również wpływ etykiety premium uszlachetniane, które — w zależności od wariantu — mogą być złocone lub pokryte specjalną warstwą lakieru. Lakier wybiórczy na etykietach może podkreślić logo lub kluczowy element opakowania i nadać etykiecie wyjątkowy charakter.
Uszlachetnienia jak cold stamping lub przezroczyste etykiety foliowe powinny być zawsze dopasowane do produktu i spójne z przekazem producenta. Ofercie mamy też usługę hot stampingu, a także inne rodzaje uszlachetnień, w tym lakier z wybraniem, lakier mat, lakier piasek, różnego rodzaju folie np. holograficzne itd.
Przygotowanie techniczne do druku: Finałowa prosta
Na koniec projektant musi również uwzględnić w projekcie wszystkie kwestie techniczne. Jak przygotować plik do druku? Zanim trafi on do pamięci drukarki, projektant powinien zdefiniować i uwzględnić:
- sposób realizacji projektu (np. praca w trybie CMYK lub RGB),
- rozmiar spadów drukarskich (standardowo to 3 mm),
- bezpieczne marginesy wewnętrzne, które zapobiegną znikaniu tekstu,
- zamianę fontów na krzywe,
- odpowiednią rozdzielczość do druku.
Dysponując szczegółami technicznymi, projektant może zoptymalizować projekt i dostosować go do wymogów klienta oraz specyfiki wykorzystywanej techniki druku.
Dobry projekt to początek sukcesu
Dobre praktyki projektowania etykiet to ważny krok w stronę profesjonalnej realizacji zamówienia. Dzięki odpowiednio dobranej strategii marketingowej, kreatywności oraz technicznej precyzji, można stworzyć wydruk spełniający oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów. Niezbędna jest też konsultacja projektu z drukarnią, która pozwala na bieżąco wprowadzać odpowiednie poprawki. Zachęcamy również do tego, aby na etapie projektowania pomyśleć o kancelarii patentowej, która zadba o ochronę prawną naszej marki, naszego projektu.
Zapraszamy do kontaktu. Etidruk to firma, która nie tylko wykona profesjonalny druk etykiet, ale też pomoże dopracować projekt i dobrać rozwiązania i technologie, które będą niezbędne do jego realizacji. Zajrzyj do nas, umów się na konsultację i zamów etykiety produktowe, które zaskoczą Twoich aktualnych i potencjalnych klientów.
Dodaj komentarz