Opakowanie produktu w branży e-commerce to narzędzie marketingowe, które dla klienta jest często pierwszym fizycznym kontaktem. Ważnym elementem tego opakowania jest etykieta, która stanowi źródło informacji o produkcie, ale też przekazuje je w przystępny sposób. W niniejszym artykule omówimy, jak ważną rolę odgrywają etykiety w e-commerce i w jaki sposób determinują sprzedaż online. W artykule opisane zostaną też konkretne, praktyczne sposoby na wykorzystanie potencjału etykiet w marketingu produktowym.
Etykieta jako pierwszy fizyczny punkt styku z Twoją marką
Czy pierwszy kontakt klienta z produktem może opierać się na doznaniach i ekscytacji? Unboxing experience pokazuje, że tak. Zgodnie z definicją jest to sposób, w jaki klient odbiera i przeżywa moment rozpakowywania zakupionego produktu. To nie tylko samo otwieranie opakowania, ale całe doświadczenie związane z estetyką, jakością i detalami – od pudełka, przez ułożenie produktu, po dodatki, takie jak ulotki, próbki czy podziękowanie za zakup. Doświadczony sprzedawca wie, że dobrze przemyślany i zaprojektowany unboxing experience buduje „pierwsze wrażenie„, wzmacnia wizerunek marki, zachęca do udostępniania w mediach społecznościowych i zwiększa szansę na ponowne zakupy.
Istotną rolę w tym procesie odgrywa etykieta, która jest ukoronowaniem całego opakowania. To ona pełni funkcję informacyjno-reklamową, skupiając uwagę klienta na pozytywnym przedstawieniu najważniejszych informacji. Branding na opakowaniach buduje pozytywne doświadczenie klienta i to często bez konieczności zastosowania unikalnych i kosztownych technologii. Właściwie zaprojektowane opakowanie (wraz z etykietą) przestaje być traktowane jako koszt, lecz zaczyna być odbierane jako inwestycja.
Jak projektować etykiety, które budują wartość i zapadają w pamięć?
Chcesz, aby Twoje produkty odniosły sukces w branży e-commerce? Jeśli tak, to zapoznaj się z poniższymi, praktycznymi radami, które Ci to ułatwią. W naszym przewodniku po tworzeniu etykiet doradzimy, co zrobić, aby nie tylko wyglądały poprawnie, ale też realizowały cel, jakimi jest wzrost zainteresowania i sprzedaży.
Spójność wizualna — fundament rozpoznawalności marki
Podstawą etykiety, za którą stoi sukces, jest spójność wizualna. To podstawowa zasada brandingu, na której opiera się projektowanie etykiet samoprzylepnych.
Na czym ona polega? Zgodnie z nią logo na etykiecie musi być zgodne z firmową kolorystyką i typografią, tak aby możliwa była identyfikacja wizualna marki już na podstawie skąpego dostępu do informacji przedstawionych (na ogół) na niewielkim skrawku papieru lub folii. Spójny branding nie tylko ułatwia identyfikację, ale też na długo zapada w pamięci. Łatwiej zapamiętać proste kolory marki niż skomplikowane logo, w skład którego wchodzi wiele różnych detali.
Personalizacja i ludzki dotyk w cyfrowym świecie
Nowoczesny marketing nie miałby miejsca, gdyby nie personalizowane etykiety. To dzięki nim możliwe jest budowanie relacji z klientem na zupełnie nowych poziomach. Przykłady personalizacji etykiet można mnożyć:
- etykiety z podziękowaniem za zamówienie — to prosty, a zarazem niezwykle skuteczny sposób na wyrażenie wdzięczności klientom za złożenie zamówienia na określony towar,
- etykiety z kodem — coraz popularniejsze stają się kody QR na etykietach, dzięki którym można dotrzeć do szczegółowych informacji na temat danego produktu, jego produkcji lub sposobu dystrybucji,
- zabawne etykiety — to skuteczny sposób na przyciągnięcie uwagi klienta oraz na nawiązanie pozytywnej relacji biznesowej pomiędzy nim a samym sprzedawcą usług lub produktów,
- etykiety imitujące odręczne pismo — to często praktykowane rozwiązanie marketingowe, które sprawia, że dany produkt jest wyróżniony na tle konkurencji.
Niezależnie od tego, jak wygląda i na czym polega personalizacja etykiet, jej celem jest wywołanie efektu wow w e-commerce. Dzięki niemu łatwiej nawiązać trwałe relacje z klientami i zachęcić innych do zakupu określonego produktu.
Materiał i uszlachetnienia, czyli jak komunikować jakość
Postrzeganie produktu zależy również od takich kwestii jak wybór papieru na etykiety. Rodzaj podłoża zależy w tym przypadku od grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. Jeśli na opakowaniu pojawią się etykiety premium wykonane z papieru fakturowanego, to jest to znak, że mamy do czynienia z produktem rzemieślniczym wysokiej klasy. Z kolei ekologiczne etykiety zwrócą uwagę osób, dla których troska o środowisko jest prawdziwym priorytetem.
Wpływ na odbiór produktu przez klienta ma również sposób uszlachetniania druku. Dzięki takim usługom jak cold-stamping i hot-stamping na etykietach możliwe jest podkreślenie elitarności i ekskluzywności produktu, który odtąd jest postrzegany jako synonim jakości. Czasem wystarczy proste uszlachetnienie, aby uzyskać rewelacyjny efekt.
Strategie marketingowe z użyciem etykiet – napędzaj sprzedaż i lojalność
Czy wiesz, że istnieją strategie marketingowe, które pozwalają na efektywniejsze wykorzystanie potencjału etykiet? Sprawdź, co można zrobić, aby poprawić swoją sprzedaż, wykorzystując do tego celu możliwości, jakie one dają. Potraktuj etykiety informacyjno-reklamowe jako narzędzie inwestycyjne i spraw, aby wykorzystane w ten sposób środki przekuć na wymierne korzyści finansowe i marketingowe.
Cross-selling i up-selling bezpośrednio na opakowaniu
Jak wykorzystać cross-selling w e-commerce? To bardzo proste! Potraktuj etykiety jako narzędzie reklamy dla innych produktów oraz usług. Jeśli zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż online, Naklej na etykiecie lub opakowaniu dodatkową naklejkę, na której umieścisz informacje o innych produktach związanych z Twoją marką. Wystarczy, że na etykiecie udostępnisz kod QR, który przekieruje Twojego klienta do strony z odpowiednią ofertą.
Promocja produktów poprzez cross-selling niesie ze sobą mnóstwo zalet. Po pierwsze, możesz promować nowy produkt, wykorzystując do tego celu „zasięgi” produktów będących już w obiegu. Po drugie, efektywniej korzystasz z reklamy, a co za tym idzie — ograniczasz ponoszone z jej tytułu wydatki. Cross-selling będzie nieoceniony również wtedy, gdy myślisz o promocjach dla swoich klientów. Kody rabatowe na etykietach to prosty przykład rozwiązania, dzięki któremu możesz liczyć na znaczący up-selling.
Generowanie opinii i treści w social media (social proof)
Zastanawiasz się, jak zdobyć recenzję lub opinię na temat danego produktu? To proste — możesz wykorzystać do tego celu rozwiązanie, jakim jest etykieta reklamowa. Umieść na niej kod QR do strony z opiniami. Możesz też drukować na nich zaproszenie do opiniowania i recenzowania Twoich produktów.
Zbieranie opinii o produkcie jest czasochłonne, ale po pewnym czasie przynosi bardzo dobre efekty. Wykorzystaj potencjał, jaki oferują Ci duże platformy cyfrowe (a zwłaszcza społecznościowe). Pamiętaj też o bardzo dobrym CTA, czyli wezwaniu do działania. Social Proof Marketing polega właśnie na tym, aby zachęcać klientów do aktywnego opiniowania. Zebrane przez Ciebie dane (User Generated Content) zwiększą zainteresowanie produktem oraz pomogą Ci lepiej odpowiadać na potrzeby Twoich klientów. Dobry marketing na Instagramie, Facebooku lub Tik Toku to przepis na sukces.
Twoja etykieta to inwestycja, która pracuje 24/7
Czasem trudno uwierzyć, jak etykiety zwiększają sprzedaż. Tymczasem są to sprawdzone i niezawodne narzędzia marketingowe, które — odpowiednio wykorzystane — mogą przynieść bardzo duże wyniki sprzedażowe. Przemyślana strategia etykietowa to inwestycja, która generuje niskie koszty, a zarazem charakteryzuje się wysokim zwrotem. Dlatego inwestycja w branding sprawi, że Twoja strategia marketingowa e-commerce przyniesie jeszcze większe zyski.
Jako doświadczony producent etykiet samoprzylepnych mamy świadomość, czego nasi klienci mogą od nas oczekiwać. Dlatego, jeśli szukasz partnera biznesowego, który przygotuje dla Ciebie profesjonalne rozwiązania, to już dziś zamów wycenę etykiet w naszej firmie. Przekonasz się, że było warto i że współpraca z nami może przynieść Ci wymierne efekty.
Dodaj komentarz