Wymyślić coś fajnego…tak zaczyna się droga przy tworzeniu etykiety dla produktu. Spędzasz wiele godzin wymyślając projekt idealny. W końcu jest ! Klient zadowolony, a grafik spełniony. Ale co dalej?…W tym miejscu rozpoczyna się przygoda od projektu do idealnej realizacji.
Masz wiele możliwości, ale w jaki sposób wybrać tą odpowiednią, aby przenieść Twoje wyobrażenie o idealnej etykiecie do rzeczywistości.. Przybliżymy najpopularniejsze metody druku, aby łatwiej było ci podjąć decyzję o jej wyborze.
Druk cyfrowy
„Najmłodsza” metoda, wynaleziona ponad 20 lat temu . Za początek uznaje się rok 1993. Co prawda jednokolorowe maszyny natryskowe (ink-jet) były już znane i stosowane od 1970 roku, ale nie mniej ramy czasowe wyznaczyła uzyskana jakość.
Druk cyfrowy etykiet polega na tym, że dane zawarte w pliku cyfrowym za pomocą maszyn drukujących i specjalnych środków barwiących zostają przenoszone na podłoże do zadruku.
- Największą zaletą druku cyfrowego jest druk „tu i teraz”. Mamy możliwość drukowania niskonakładowych serii w krótkim czasie , bez ponoszenia wysokich kosztów matryc. Mamy również możliwość nadruku na każdej etykiecie różnych, zmiennych danych teksty, grafika, numerowanie, personalizację danych. Możemy to zrobić podczas jednego wydruku. Ilość zmiennej informacji jest uzależniona jedynie od twojej wyobraźni.
- Oczywiście metoda druku cyfrowego ma również wady. Jeżeli planujesz wydruk średnich i wysokich nakładów, ta metoda nie jest dla ciebie. Druk cyfrowy ogranicza również użycie farb specjalnych. Kolory specjalne łatwiej jest drukować analogowo niż cyfrowo. W tradycyjnych metodach drukarze mogą tworzyć własne kolory poprzez mieszanie wybranych farb w określonych proporcjach. Konieczność termicznego procesu utrwalania nadruku, powoduje specyficzne wymagania stawiane podłożom, a to z kolei zawęża zakres ich stosowania.
Druk offsetowy
Jest techniką tzw. druku płaskiego, co oznacza, iż poszczególne elementy aluminiowej matrycy offsetowej znajdują się na jednakowym poziomie. Druk ten wykorzystuje zjawisko wzajemnego odpychania się czynników niedrukujących i drukujących.
- Do zalet tej technologii możemy zaliczyć realizowanie wydruków względnie tanio i szybko. Szczególnie w przypadku dużej ilości odbitek. Technika druku offsetowego zapewnia wyższą jakość wydruku niż w przypadku druku cyfrowego, ponieważ odwzorowane są nawet najmniejsze elementy. Druk offsetowy daje nam możliwość użycia szerokiego zakresu papierów do druku w zakresie gramatur i rodzajów. Często jednak ogranicza sie do druku czterokolorowego (CMYK). Jeżeli chcemy uszlachetnić swoją etykietę lakierem, folią bądź złoceniem, to taki proces odbywa się to na osobnej linii, co może minimalnie wydłużyć czas realizacji.
- Wadą tego druku może być to że przy niewielkich nakładach ta metoda nie jest opłacalna. Im większa ilość sztuk, tym bardziej opłacalna staje się opisywana metoda.
Wydruku offsetowego nie można również personalizować jak w przypadku druku cyfrowego. Taki sposób wydruku posiada też ograniczenia, jeżeli chodzi o wizję twojego projektu etykiety, np. nie można nadrukować jasnego koloru na ciemnym papierze ponieważ farby offsetowe są w pewnym stopniu transparentne. Z pewnością to nie jest metoda z „dnia na dzień” ponieważ farba po wydruku musi wyschnąć. Ostatnią wadą jest fakt, że w tej metodzie druku konieczne jest wcześniejsze przygotowanie formy drukowanej. Ten krok natomiast podnosi koszt wykonania wydruków i wydłuża czas realizacji.
Druk fleksograficzny
Aby zdefiniować fleksografię możemy użyć definicji: „Drukowanie wypukłymi, elastycznymi formami drukowymi z użyciem ciekłych, szybkoschnących farb oraz wałka rastrowego przenoszącego farbę na formę drukową”.
Technologia ta w znacznym stopniu opanowała drukowanie. To technika, z którą często można się zetknąć przy druku opakowań. Wynika to z faktu, że najczęściej maszyny są przystosowane do podłoża podawanego ze zwoju oraz umożliwiają druk na różnych podłożach. Dlatego wielu producentów z branży chemii gospodarczej , kosmetycznej oraz spożywczej, wybiera właśnie druk flexo. Tam, gdzie wymagana jest etykieta o wyższej odporności , a do druku wybieramy folię, flekso ma największą przewagę. Jest to najbardziej opłacalna technika w przypadku powtarzalnych druków średnio i wysokonakładowych, niewymagających częstych zmian w projekcie. Bez problemu uzyskasz kolory, jakie cię satysfakcjonują. Od farb specjalnych, odcieni pastelowych do farb metalizowanych.
- Zaletą tej metody może być to, że nie wymaga ona drogich podłoży aby etykieta stała się wizualnie atrakcyjna. Jednocześnie pozwala nam na użycie różnorodnych materiałów takich jak: folia biała, transparentna, srebrna; materiały syntetyczne, papiery strukturalne. Oferta podłoży jest niemal nieograniczona. Wyobraź sobie, że masz wizję papierowej etykiety, wystarczy zmienić materiał aby całkowicie odświeżyć spojrzenie na twoją etykietę. Masz nieskończoną możliwość tworzenia z każdym wydrukiem czegoś nowego.
Dodatkowo przy jednym wydruku możesz bez problemu uszlachetnić swój projekt. Dodać laminat: błyszczący lub matowy, zabezpieczyć etykietę lakierem. Łączyć lakier matowy z błyszczącym, uszlachetnić złoceniem: srebrnym, złotym, kolorowym… Twój projekt – flekso realizacja..
- Jeżeli mamy wskazać na wady tej metody druku to koszt przygotowania matryc polimerowych. Jeśli planujesz druk w średnich i wysokich nakładach koszty matryc są akceptowalne. Poza tym, przy całej liście zalet, na wady możemy patrzeć z mniejszą uwagą.
Aby dla danego projektu wybrać najbardziej optymalną metodę druku, należy przeanalizować wiele czynników: powtarzalność druku, warunki przechowywania produktu w procesie logistycznym, złożoność projektu oraz ilość kolorów i uszlachetnień zastosowanych w projekcie. Często podłoże do druku, jakie musi zostać zastosowane do druku etykiety, jednoznacznie definiuje metodę druku. Mimo wszystko, warto zaufać drukarni i profesjonalnemu doradztwu, które pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości oraz opracować najlepszą technologię druku do realizacji danego projektu.
Dodaj komentarz